• ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر: 90817
مس

قیمت مس در اواخر هفته منتهی به ماه اکتبر ۲۰۲۴، هم‌زمان با ارائه بسته‌های حمایتی دولت چین که تمایل سرمایه‌گذاران را به حضور در بازار افزایش داد، روندی صعودی به خود گرفت.

به گزارش کالاخبر به نقل از فلزات آنلاین،افزایش امیدها نسبت اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان ممکن است ظرفیت تولید از دست رفته خود را بازیابی کند، برای اولین بار از ماه جولای ۲۰۲۴ باعث شد قیمت سه‌ ماهه فلز سرخ در بورس فلزات لندن به بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن برسد.

این تغییر در روند کلی در بازار مس به طور کامل قابل لمس بوده؛ به طوری که حجم ذخایر انبار مس بورس آتی شانگهای در هفته‌های اخیر به شدت روندی نزولی را در پیش گرفته است. با این حال، ممکن است شماری از موافقان روند صعودی، وضعیت فعلی بازار مس را کمی با اغراق توصیف و حتی پیش‌بینی کنند.

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) که به تازگی پیش‌بینی‌ ارقام ارائه شده خود در خصوص عرضه و تقاضا فلز نامبرده را برای سال‌های ۲۵-۲۰۲۴ به‌روزرسانی کرده است، در حال حاضر هیچ محدودیت دسترسی در بازار فلز سرخ وجود ندارد.

طبق پیش‌بینی انجمن مذکور، حجم مازاد عرضه جهانی مس تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۴۶۹ هزار تن و در سال ۲۰۲۵ به ۱۹۴ هزار تن خواهد رسید. در واقع رقم به‌روزرسانی شده حجم مازاد عرضه از سوی انجمن بین‌المللی مطالعات مس، بیش از دو برابر رقم پیش‌بینی‌ شده این انجمن در نشست ماه آوریل ۲۰۲۴ است.

وضعیت عرضه مس اندکی بهبود پیدا کرد

پیش‌بینی‌های انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) حاکی از احتیاط در ارائه ارقام آماری است؛ به ویژه اینکه محاسبه حجم تقاضای قابل رصد انجمن مذکور در چین تنها بر اساس داده‌های گزارش‌ شده مانند حجم موجود در انبار ذخایر و روند مبادلات تجاری است.

پرواضح است که استفاده از این روش ارائه آماری نمی‌تواند تغییرات استراتژیک یا روند مبادلات تجاری انبار ذخایر که در تعیین تعادل عرضه و تقاضای واقعی بازار بسیار مهم بوده را به ثبت برساند.

بر همین اساس، ارقام پیش‌بینی‌های انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) مبنی بر اینکه حجم مازاد عرضه در سال‌های ۲۵-۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت را تنها می‌توان به در نظر گرفتن عاملی همچون تغییرات در سمت عرضه که بخش بسیار شفاف‌تر معاملات تجاری است، نسبت داد.

مطابق با آخرین پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی انجمن مذکور، رشد تولید مس از معادن حدود ۱٫۷ درصد در سال ۲۰۲۴ و رقمی کمتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود اما نسبت به پیش‌بینی ۰٫۵ درصدی انجمن نامبرده در ماه آوریل سال جاری میلادی، افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) تخمین می‌زند که با افزایش ظرفیت تولید در معادن بزرگ مانند «Kamoa-Kakula» در کنگو و «Oyu Tolgoi» در مغولستان و آغاز بهره‌برداری از معدن جدید «Malmyzhskoye» در روسیه، نرخ رشد تولید مس از معادن به ۳٫۵ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا کند.

علاوه‌براین، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید مس تصفیه‌ شده در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴٫۲ درصد افزایش را به ثبت برساند که نسبت به رشد ۲٫۸ درصد ارائه شده از سوی انجمن مذکور در ماه آوریل سال جاری میلادی رشد را نشان می‌دهد.

ادامه محدودیت دسترسی به کنسانتره مس در بازار

عدم تطابق بین نرخ رشد تولید مس از معادن و میزان تولید این فلز در واحدهای ذوب، بخش مواد اولیه فلز نامبرده در بازار را تحت تاثیر قرار داده است. در همین رابطه، لازم به ذکر است که تعرفه‌های ذوب در بازار فیزیکی که از سوی واحدهای ذوب برای فرآوری کنسانتره استخراج شده به مس تصفیه شده تعیین می‌شود، در حال حاضر به عدد صفر (بر حسب دلار به ازای هر تن) نزدیک شده است.

کاهش حاشیه سود واحدهای ذوب را می‌توان یکی از عوامل محدودیت دسترسی به کنسانتره مس در بازار عنوان کرد اما این مسئله را باید متذکر شد که کاهش تعرفه‌های ذوب مس در بازار فیزیکی، ناشی از روند صعودی ظرفیت فرآوری مس در واحدهای ذوب به ویژه در چین بوده است.

بر همین اساس واحدهای ذوب چین در ماه مارس ۲۰۲۴ برنامه‌های خود را در راستای کاهش ظرفیت تولید را اعلام کردند. با این حال، اقدام مذکور تنها در کاهش رشد تولید موثر بوده است. همچنین، ظرفیت تولید مس تصفیه شده چین در هشت ماهه سال ۲۰۲۴، رشد ۶٫۲ درصد را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.

به همین دلیل تولیدکنندگان بزرگ مس در چین درخواست کاهش بیشتر ظرفیت تولید در واحدهای ذوب در این کشور را مطرح کرده‌اند؛ چراکه معتقدند کاهش ظرفیت تولید اعلام شده قبلی تاثیر ملموسی در بازار نداشته است.

وضعیت مازاد عرضه فلز مس

اگرچه محدودیت دسترسی به مواد اولیه در زنجیره تامین فلز مس وجود دارد اما این محدودیت دسترسی را نمی‌توان در بازار مس مشاهده کرد. حجم ذخایر مس در انبار بورس‌های کالا در سطح جهانی در پایان ماه آگوست ۲۰۲۴، به بالاترین رقم در چهار سال گذشته یعنی ۵۹۹ هزار تن رسید و حتی پس از کاهش ۱۰۰ هزار تنی، مقدار آن در حال حاضر همچنان ۲۸۴ هزار تن بیشتر از حجم ذخایر گزارش شده در ابتدای سال جاری میلادی است. در واقع می‌توان بیان کرد که وضعیت مازاد عرضه جهانی مس با وضعیت محدودیت دسترسی منطقه‌ای به کنسانتره فلز مذکور هم‌زمان شده است.

کاهش حجم ذخایر انبارها و افزایش تعداد ثبت قراردادهای مس در وضعیت موقعیت خرید بورس کالای شیکاگو (CME) در ماه می ۲۰۲۴، منعکس‌کننده گزینه‌های محدود تحویل فیزیکی محموله‌‎های خریداری شده در بورس‌ کالای ایالات متحده آمریکا بوده و هیچ نشانی از محدودیت دسترسی به کنسانتره مس در بازار جهانی آن وجود ندارد.

در همین راستا، حجم ذخایر مس در انبارهای بورس کالای شیکاگو (CME) به سرعت در حال افزایش است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حجم محموله‌های مس تولیدی واحدهای ذوب چین در انبار ذخایر بورس «LME» افزایش را به ثبت رسانده است. باید توجه داشت امکان ارسال محموله‌های مذکور از طریق تحویل مستقیم به انبار ذخایر بورس کالای شیکاگو (CME) وجود ندارد.

در همین راستا، می‌توان به حجم صادرات ۳۳۲ هزار تن مس تصفیه شده از چین در بازه زمانی ماه‌های می تا آگوست ۲۰۲۴ اشاره کرد. در واقع یکی از دلایل کاهش ذخایر مس در انبارهای مس در بورس آتی شانگهای را می‌توان به این مسئله مرتبط دانست.

امید تحلیگران به روند صعودی بازار

افزایش قیمت اخیر مس در بازار چین و خوش‌بینی مجدد پیرامون احتمال تغییر چشم‌انداز سمت تقاضای مس در این این کشور، از جمله مهم‌ترین مواردی است که تحلیلگران در بازار فلز مذکور به آن پرداختند.

بر اساس پیش‌بینی ارائه شده از سوی انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) که از ماه آوریل تاکنون هنوز تغییری در آن مشاهده نشده است، میزان مصرف مس در چین رشد حدود ۲ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۱٫۸ درصد در سال ۲۰۲۵ را به ثبت خواهد رساند.

مطابق با انتظارات انجمن مذکور، تخمین زده شده است حجم تقاضا برای مس در دیگر نقاط جهان پس از کاهش ۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ اندکی بهبود را تجربه کند. بر همین اساس، رشد تقاضای جهانی ۲٫۲ درصدی در سال ۲۰۲۴ نسبت به ظرفیت تولید مس تصفیه شده افزایش کمتری را به ثبت خواهد رساند و از این رو ایجاد وضعیت مازاد عرضه مس در ماه‌های آتی مورد انتظار است. شایان ذکر است که جهش قیمت مس بورس «LME»، هیچ‌گونه مطابقتی با اختلاف قیمت‌های مس در این بورس نداشته است.

در همین راستا، افزایش اختلاف قیمت سه‌ ماهه مس بورس «LME» در وضعیت کانتنگو همچنان ادامه داشته و رقم این اختلاف در پایان روز معاملاتی روز پنجشنبه سوم اکتبر ۲۰۲۴، حدود ۱۳۱ دلار در هر تن اعلام شد.

گفتنی است سرمایه‌گذاران در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۴، افزایش پویایی بازار مس و همچنین رشد حجم صادرات و افزایش موجودی ذخایر انبار مس در بورس‌های کالا در چین که نشان از نبود مشکل در تامین مس مورد نیاز از بازار دارد را نادیده گرفتند. باید این احتمال را در نظر گرفت که ممکن است سرمایه‌گذران دوباره همین اشتباهات را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ تکرار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها